Titel: Open Space
Fag: Flere fag
Aldersgruppe: 6-100 år
Tid: 30-45 min.
Emne: Idégenerering, opstart, kortlægning, evaluering
Gruppeinddeling: Alle kan være i denne øvelse
Antal klodser: 24 klodser placeret i en cirkel
Rekvisitter: A4 papir og 24 tuscher
Forberedelse: Inden øvelsen udføres, besluttes hvad formålet med øvelsen er. Det skal tydeligt defineres, om øvelsen er idégenerering, opstart, opsamling eller noget helt fjerde
Processen i trin:
- Hvad, hvornår og hvordan?
- Hvad fungerede godt og dårligt?
- Hvordan fungerede opstillingen?
Eksemplet herunder tager afsæt i idégenerering. Efterfølgende kan resultatet fra øvelsen bringes videre ved at bygge videre på processen med nye opgaver:
- Alle tager deres klods og former en stor cirkel (donut).
- Papir deles ud, 3 stk. farvet A4 papir til hver + 1 tusch.
- OPGAVEN: Vi skal planlægge dag, hvor vi flytter skolen ud i byen, og vi skal hjælpe hinanden med at komme med gode idéer.
- Alle skal skrive 3 idéer ned – 1 idé på hvert stykke papir.
- Efterhånden som sedlerne er skrevet lægges de ud på gulvet, så andre kan se sedlerne og blive inspireret af dem.
- Det er tilladt at skrive og tegne – gør det så godt I kan, det handler ikke om at stave bedst, men om at komme med gode idéer.
- Når alle sedlerne er skrevet og ligger på gulvet, skal de grupperes i temaer. Hjælp hinanden med at strukturere sedlerne i mindre grupper.
- Til sidst gives de nye grupper overskrifter, for at tydeliggøre de forskellige temaer.
3 example, many aspects in japanese intellectual tradition have clearly adopted and changed https:// to.